Nieuwsbericht "Ook tijdens de lockdown kunt u veilig een Wmo-melding doen"

Gepubliceerd op: 13 januari 2021 15:35

Arjan Bos, Wmo zorgregisseur

Arjan Bos is zorgregisseur Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Hij is in dienst van de gemeente Landsmeer. Normaal gesproken werkt hij vanuit het Middelpunt, maar nu tijdens de lockdown vanuit huis. Samen met zijn collega's behandelt hij de Wmo-meldingen die inwoners doen, zoals hulp bij het huishouden of de aanvraag van een scootmobiel. Samen met de inwoner zoekt hij naar een oplossing voor de hulpvraag. Wij stelden Arjan een paar vragen. 

Wat kunnen inwoners, die een Wmo-voorziening nodig hebben, doen? 
Inwoners kunnen iedere werkdag tussen 9.00 en 12.00 uur bellen naar het Middelpunt. Zij krijgen na het telefoongesprek een contactformulier thuisgestuurd. Op dat contactformulier kan men schrijven wat er aan de hand is en waar hulp of een voorziening voor nodig is. Dit formulier stuurt de inwoner vervolgens ingevuld terug naar het Middelpunt.

Hoe gaat het dan verder?
De inwoner krijgt vervolgens een brief waarin staat dat het contactformulier is ontvangen en dat een zorgregisseur Wmo binnen uiterlijk zes weken de melding zal afhandelen. Er zijn op dit moment geen wachttijden, dus de zorgregisseur neemt meestal binnen een paar dagen al contact op om een belafspraak te maken.

Dus er komt niemand van het Middelpunt bij de inwoner thuis?
Vanwege de coronamaatregelen doen we de gesprekken in principe telefonisch. Dat vinden de meeste mensen ook het prettigst nu. Alleen als het echt niet anders kan komt de zorgregisseur thuis; uiteraard met mondkapje en op voldoende afstand.

Wat zijn die uitzonderingsituaties waarin er toch een zorgregisseur thuis komt?
Dat kan zijn als een situatie echt zorgelijk is en de persoon die de melding heeft gedaan de telefoon steeds niet opneemt. Maar ook wanneer er aanpassingen in huis moeten worden gedaan, kan het soms nodig zijn om toch even te komen kijken.

Wat als iemand zelf niet goed kan vertellen wat hij nodig heeft?
Als iemand geheugenproblemen, moeilijk praat, slechthorend is of het niet zo goed begrijpt, dan belt de zorgregisseur met de contactpersoon. Op het contactformulier kan een contactpersoon (een familielid, de buren of een hulpverlener) worden genoteerd. De contactpersoon kan dan vertellen wat de problemen zijn en aan welke oplossing wordt gedacht.

Kan de zorgregisseur wel bepalen of en hoeveel huishoudelijke hulp iemand nodig heeft als hij het huis niet heeft gezien?
Hoeveel huishoudelijke hulp iemand krijgt hangt vooral af van de beperkingen die de betreffende persoon heeft, dus de dingen die men zelf niet meer kan doen. Dat kun je goed bespreken via de telefoon.

Kan huishoudelijke hulp of een rolstoel veilig worden geleverd?
De thuiszorg en de hulpmiddelenleverancier werken volgens de richtlijnen van het RIVM. Het is dus veilig om de hulp of de levering van het hulpmiddel toch gewoon door te laten gaan. Uiteraard gebeurt dat niet als iemand dat niet wil, maar zeker nu de situatie rondom corona langer duurt raden wij aan om de hulp niet stop te zetten.

Arjan, wat zou je nog tegen de inwoners van Landsmeer willen zeggen?
Heeft u een beperking (lichamelijk of psychisch) en loopt u in uw dagelijks leven tegen dingen aan die u niet kunt of waar u last van heeft? Doe dan gerust een melding. Vertel wat er aan de hand is. Het is niet altijd een Wmo voorziening waarmee we u kunnen helpen. We kunnen ook met u mee denken over oplossingen die u zelf kunt doen of u verwijzen naar een hulpverlener of uw verzekering. Erover praten, samen denken over mogelijkheden, kan al helpen. Doe een melding bij het Middelpunt, wij denken graag met u mee.

Contact met het Middelpunt

Middelpunt
Het Middelpunt is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur.
Telefoon: 020-487711
E-mail: Middelpunt