Nieuwsbericht Rij bewust. Pas je snelheid aan!

Gepubliceerd op: 07 mei 2019 09:10

We doen het allemaal wel eens, net iets harder rijden dan toegestaan. Soms bewust om even wat verloren tijd inhalen. En soms onbewust, onze gedachten dwalen af en we letten even niet goed op. Zeker in de bebouwde kom waar je regelmatig te maken hebt met kwetsbare verkeersdeelnemers, zij zijn niet beschermd door airbags of gordels. Nu het weer lente wordt en kinderen vaker buiten spelen, is het extra belangrijk om rustig te rijden.

Wist u dat hardrijders in woonwijken vaak bewoners zelf zijn? Meestal rijden mensen onbewust harder dan de toegestane snelheid wanneer ze de weg goed kennen. Ongemerkt zorgen brede wegen en argumenten als 'er gebeurt toch nooit iets' voor verandering in het rijgedrag. Maar ook kleine overschrijdingen van de snelheidslimiet hebben gevolgen voor de verkeersveiligheid.

Je snelheid bepaalt je remweg
Veel mensen weten niet dat zelfs een aanrijding met 30 kilometer per uur voor één op de tien voetgangers al dodelijk is. Bij 50 kilometer per uur overleeft de helft van de voetgangers de klap niet. Houd u daarom aan de limiet wanneer u op een 30 of 50 kilometerweg rijdt. En 15 km/uur op de woonerven. Simpelweg rustig rijden doet wonderen voor uw remweg. Weet je dat een botsing met 50 km per uur staat gelijk aan een val van drie verdiepingen van een flatgebouw?
Dit zijn de gevolgen zijn van bijvoorbeeld 'maar' 5 km/uur sneller rijden:

Remweg

Rustig aan in de bebouwde kom
Vanaf 6 t/m 20 mei voert de gemeente Landsmeer een snelheidscampagne omdat we verkeersveiligheid hoog in het vaandel hebben. U ziet overal in het dorp posters met de toegestane snelheid.


Feiten over te hard rijden
• Rij je in een woonwijk 10 km boven de limiet van 30 km/uur, dan heb je 6 meter extra remweg.
• Bij een noodstop met 50 km/uur is je remweg twee keer zo lang als bij 30 km/uur.
• Rij je bij regen 60 km/uur, dan is je remweg ruim 10 meter langer dan bij droog weer.
• Een aanrijding met 30 km/uur is voor een voetganger vergelijkbaar met een val van de eerste verdieping van een flatgebouw. Zo'n ongeluk kost 10% van de voetgangers het leven.
• Bij 50 km/uur komt de klap overeen met een val van drie hoog. De helft van de voetgangers overleeft dat niet.