Nieuwsbericht Voorkomen van problematische schulden

Gepubliceerd op: 07 april 2021 13:25


Op tijd schulden signaleren door Vroegsignalering
Een keer de huur, zorgverzekering, drinkwater of energierekening vergeten te betalen. Net even krap bij kas zitten en niet op tijd kunnen betalen. Dit kan ons allemaal wel eens gebeuren. Soms speelt er echter meer. Inwoners die moeite hebben bij het betalen van hun vaste lasten, wachten vaak lang voor ze om hulp vragen. Schulden kunnen zich zo opstapelen. Door schulden vroegtijdig te signaleren, kunnen we op tijd hulp bieden.

Gemeenten hebben sinds 1 januari 2021 de wettelijke taak om gegevens van burgers met betalingsachterstanden in een vroeg stadium uit te wisselen. Hierdoor krijgen gemeenten mensen met schulden tijdig in beeld en kunnen zij schuldhulpverlening aanbieden.

Hoe werkt de Vroegsignalering?
Bij een betalingsachterstand leggen de woningcorporaties, zorgverzekeraars, energieleveranciers en drinkwaterbedrijven eerst zelf contact met de inwoner. Is het probleem groter dan een vergeten rekening? Zijn er misschien meer achterstallige betalingen? Of kunnen inwoners ook een volgende maand de nota niet betalen? Dan geven de instanties dit door aan de gemeente zodat Stichting Maatschappelijke Dienstverlening (SMD) contact kan opnemen met deze inwoners. Dit doet de SMD in opdracht van de gemeente. De sociaal raadsvrouw neemt vervolgens contact op met de inwoner. 

Ondersteuning
Mensen zijn zich vaak niet bewust van de verschillende ondersteuningsmogelijkheden. Door samen op te trekken, willen we ervoor zorgen dat schulden niet oplopen tot veel meer nog grotere problemen.

Contact
Heeft u vragen naar aanleiding van dit bericht? Dan kunt u contact opnemen met:
Het Middelpunt: via mail of telefoonnummer 020-4877124.
SMD: via mail of telefoonnummer 075-2060011.