Artikel Oplaadpalen elektrische auto's

Steeds meer mensen kiezen bewust voor het rijden met een elektrische auto. Hiermee bedoelen we niet alleen volledig elektrische auto's, maar ook hybride auto's. In het kader van het duurzaamheidsbeleid wil de gemeente Landsmeer elektrisch rijden bevorderen. Daarom is recentelijk een overeenkomst gesloten met Allego. Dit is een gespecialiseerde marktpartij die oplaadpalen voor elektrische auto's plaatst en beheert op aanvraag van gebruikers.

Aanvragen oplaadpunt

Het mogelijk om via www.openbaarladen.nl een aanvraag te doen voor een openbare laadpaal. Deze wordt door Allego en de gemeente beoordeeld aan de hand van de richtlijnen hieronder. Bij een positieve beoordeling neemt de gemeente een verkeersbesluit. Allego plaatst en beheert de laadpaal. De gemeente regelt alleen het plaatsen van een verkeersbord en indien noodzakelijk het aanbrengen van belijning. De gebruiker betaalt met een pas de hoeveelheid stroom die hij afneemt, tegen marktconforme tarieven. De opbrengst hiervan is voor Allego. De gemiddelde doorlooptijd van aanvraag naar oplevering oplaadpaal is ongeveer 15 weken.

Voordelen openbare laadpalen: veiligheid en stimulans voor anderen

Gebruikers die niet op eigen terrein een mogelijkheid hebben om een oplaadpunt te realiseren, zullen hetzij een openbare oplaadmogelijkheid moeten gebruiken of vanuit de woning een snoer over de straat naar de auto leggen. Dit laatste is een potentieel gevaarlijke en daardoor ook een ongewenste situatie. Openbare oplaadpalen in de nabijheid van de woning van eigenaars van elektrische auto's moeten deze gevaarlijke situaties voorkomen. Bovendien zijn de oplaadpalen van Allego door iedereen tegen betaling te gebruiken, dus kan het voor andere inwoners een stimulans zijn om ook elektrisch te gaan rijden.

Richtlijnen

De richtlijnen om (in principe) in aanmerking te komen voor een openbare laadpaal:

De gebruiker:

  1. is in het bezit van een elektrisch voertuig of kan aantoonbaar maken dat een dergelijk voertuig is aangeschaft maar nog niet is geleverd;
  2. parkeert op de openbare weg en heeft geen mogelijkheden tot parkeren op eigen terrein of terrein van de werkgever. Onder parkeren op eigen terrein wordt ook bedoeld het parkeren in een garage of onder een carport;
  3. bezit een elektrisch voertuig dat een minimale actieradius van 100 kilometer heeft.

Hier vindt u de beleidsregels. Het eerste verkeersbesluit (juli 2017) is inmiddels genomen.