Nieuwsbericht Beterburen bemiddelt in de buurt!

Gepubliceerd op: 06 juni 2017 12:15

De bemiddelaars van Beterburen bemiddelen bij burenruzie. Heeft u een conflict waar u samen niet uitkomt, kijk voor informatie op www.beterburen.nl of bel 085-9022810

Onderstaand verhaal is een voorbeeld waar u Beterburen voor kunt inschakelen.

Mevrouw houdt van haar parkiet. Het is niet zomaar een parkiet. Vooral het kletsen en zingen van de vogel doet haar goed.

Nu de zon schijnt vindt ze het heerlijk om haar ramen open te zetten. Ook haar parkiet geniet er duidelijk van en zingt er op los. Haar buurman kan dit niet appreciëren. Hij heeft nachtdiensten en probeert overdag te slapen. Zijn  slaapkamer grenst aan de kamer waar de parkiet is. Regelmatig schrikt hij wakker als de vogel een kreet slaakt. Hij raakt hierdoor behoorlijk geïrriteerd. "Kan die vogel niet eens even z'n snavel houden", brult hij op een gegeven moment naar buiten.

Mevrouw schrikt enorm en voelt zich zeer schuldig. Dit was niet de bedoeling. Gauw doet ze de ramen weer dicht.

Maar vanaf dat moment is het contact met haar buurman verstoord. Boos kijkt hij haar aan bij als ze elkaar tegenkomen en hij begint steeds vaker te mopperen over allerlei geluiden die zij of haar vogel maken. Mevrouw raakt behoorlijk van streek. Ze doet haar best om zachtjes te doen. Maar het lijkt alsof het nooit genoeg is voor de buurman.

En ineens staan daar twee mensen bij haar voor de deur. "Goedemiddag mevrouw. Mogen wij ons voorstellen: wij zijn van buurtbemiddeling."

De buurtbemiddelaars leggen uit wie zij zijn en vertellen dat ze net met de buurman hebben gesproken over de last die hij heeft van de geluiden uit haar huis. Zou mevrouw haar kant van het verhaal misschien ook willen vertellen en daarna samen met de bemiddelaars een gesprek met de buurman willen aangaan om te kijken hoe de situatie verbeterd kan worden?

Mevrouw is blij dat ze haar verhaal kwijt kan en vertelt over haar parkiet en hoe zenuwachtig ze wel niet wordt van de buurman.

Na een paar dagen is er een bemiddelingsgesprek en praten de twee buren met ondersteuning van de bemiddelaars over de situatie.

Mevrouw begrijpt dat de buurman overdag graag rust heeft en meneer snapt best dat de parkiet heel belangrijk is voor mevrouw. Uiteindelijk spreken ze samen af dat de parkiet op een andere plek komt te staan. Meneer zal haar helpen de grote kooi te verzetten. Ook vertelt meneer op welke uren hij graag wil slapen. Maar naast het maken van de afspraken is er ook meer begrip gekomen voor elkaar. Mevrouw raakt niet meer gespannen door meneer en meneer groet mevrouw nu weer vriendelijk.

Beterburen