Nieuwsbericht Ondernemersavond van dinsdag 17 mei jl.

Gepubliceerd op: 15 juni 2016 09:35

Op dinsdag 17 mei organiseerde Gemeente Landsmeer een ondernemersavond in het teken van recreatie en toerisme en de kansen voor ondernemers. Landsmeer ligt in een mooie groene en waterrijke omgeving. En dat weten steeds meer mensen, want in de regio Waterland neemt het (dag)toerisme toe. Mensen combineren nu vaak een bezoek aan Amsterdam, ook met een bezoek in de regio. En wat vinden ze dan in Landsmeer, hoe beleven ze Landsmeer? Wethouder Quakernaat opent de avond met een "Tasje Landsmeer" met producten die nu nog niet bestaan en die wel een relatie hebben met Landsmeer en haar historie: Eenden paté, een eiergerecht, een Heyboer lunch. Hoe zetten we Landsmeer op de kaart en hoe benutten we wat er is?

Spreiding en stimuleren langer verblijf

Om dagtoerisme te spreiden en mensen te stimuleren langer te verblijven in de regio, werken een groot aantal gemeenten samen en betrekken ondernemers om de kansen te benutten. Tijdens de goed bezochte bijeenkomst luisterde de aanwezigen met veel belangstelling naar de presentatie van Remco Rientjes, programmamanager van de Stadsregio Amsterdam en verantwoordelijk voor Recreatie en Toerisme. Remco liet cijfers zien die inzicht geven in de spreiding van toerisme, het aantal bestedingen en de toename van werkgelegenheid door toerisme. De bezienswaardigheden in de regio zijn op een helder en eenduidige manier in de markt gezet (zie foto) en het positieve effect is duidelijk merkbaar. Zo heeft het Muiderslot voor bezoekers de naam Amsterdam Castle gekregen en heeft mede daardoor haar bezoekersaantal verdubbeld.

Erik van den Linden, voorzitter van het platform Toerisme Amsterdam Noord vertelde over de samenwerking van ondernemers uit Amsterdam Noord en nodigde aanwezigen uit om een kijkje te komen nemen tijdens één van de inspiratie bijeenkomsten.

 

Ondernemersavond 17 mei 2016 afb 2

Persoonlijke ervaringen

Later op de avond kwamen 3 ondernemers aan het woord over hun ervaringen met dagtoerisme. Gespreksleider Clara Overes interviewde hen en wilde alles weten over het effect  van marketing voor deze doelgroep. Marlies Deun, van de inmiddels regionaal bekende Theetuin Overleek gaf tips over de inzet van Tripadvisor en andere social media. Mooi om te horen hoe dit van oorsprong kleine eenvrouwsbedrijf inmiddels een zeer succesvol familiebedrijf is geworden. Otto van Haarlem, onder meer eigenaar van Bed&Breakfast t Droomhuisje vertelde hoe belangrijk gastvrijheid en service is. Mensen gaan af op recensies van anderen en daarom is de eerste indruk van groot belang. Léon van Riel, eigenaar van Scooter Experience gaf weer hoe hij ondernemers in de regio benadert voor samenwerking en hoe hij zijn marketing inzet. Na deze inspirerende inleiding gingen de aanwezigen vervolgens zelf in gesprek en aan de slag met een aantal vragen. Hoe kunnen we samenwerken en producten op elkaar aansluiten? Hoe kunnen we klanten ontzorgen en hoe benutten we de kracht van Landsmeer nog meer? Er kwamen hele leuke suggesties uit en praktische uitwerkingen. Zo stelde iemand voor om het Twiske een nieuwe naam te geven en zo te gaan promoten, zijn er ondernemers die samen meer met Facebook willen doen. En heeft de eigenaresse van een Bed&Breakfast meteen het initiatief genomen om een whatt's app groep van B&B's aan te maken. Zodat iedereen altijd een klant kan doorverwijzen als er een dubbele aanvraag komt.  Slim, makkelijk, snel geregeld en servicegericht! Dat soort acties zijn directe winst voor ondernemer en klant.

In het najaar organiseert de gemeente een vervolgbijeenkomst. Deze keer weer op locatie bij een andere ondernemer. Wilt u op de hoogte blijven of meer informatie over de uitkomsten van de avond? Stuur een mail naar b.kool@landsmeer.nl